Jak wdrażamy planogramy w branży retail?

Udostępnij post

Dobrze przemyślane rozmieszczenie produktów w przestrzeni sklepowej to kluczowy czynnik wpływający na decyzje zakupowe klientów oraz ich ogólne wrażenia. Takie planowanie może być jednak sporym wyzwaniem. Szczególnie, gdy zarządzasz całą siecią sklepów. Dlatego też planogramy stanowią skuteczne narzędzie do przygotowania i wdrożenia optymalnego programu dla handlu detalicznego.

Przedstawiamy historię naszej współpracy z klientem działającym w branży retail. Właściciel dużej sieci sklepów spożywczych, prosperujących na terenie całej Polski. 

Wcześniej wdrożyliśmy u niego Jirę, przygotowaliśmy wspólnie wiele procesów, zarówno w IT jak i w obsłudze sklepów. Po pewnym czasie współpracy, nadszedł moment organizacji półek w jego punktach sklepowych. Klient potrzebował narzędzia, dzięki któremu będzie mógł uspójnić proces we wszystkich oddziałach, na terenie całego kraju. 

Przyznajemy, że w całym Zespole Optimatis, początkowo nikt nie wiedział czym są owe planogramy. Nie ma jednak dla nas tematów nie do zrealizowania, bo – Yes, We Can! 

Cały proces wdrożenia zaczęliśmy od zebrania szczegółowych informacji od klienta i zaznajomienia się z zasadami organizacyjnymi sklepów. Planogramy, do których przygotowywaliśmy Jirę miały pełnić zarówno rolę porządkową jak i kontrolną. To dzięki tym planom wiadomo, ile towaru sklep wystawi na półkach i jaki można przygotować rabat na konkretną ilość zamówienia.

Aby  sporządzić rejestr planogramów, zebraliśmy wszystkie kategorie, składowe i kody. Jak się okazało, każdy sklep miał przygotowane na różnych dokumentach własne plany, a naszym zadaniem było stworzyć narzędzie, które scali je wszystkie w jednym programie. Umożliwi to kontrolę centrali nad kategoriami artykułów, w każdym punkcie sprzedaży. Wszystkie sekcje np. alkohole, słodycze czy chemia, określone są w ramach kodu planogramów. Dzięki rejestrowi można poznać ilość, wysokość oraz szerokość półek, na których znajdują się konkretne produkty. 

Oczywiście takie zapisy są bardzo dynamiczne, dlatego przygotowane przez nas narzędzie pozwala na szybką reakcję na zmiany wprowadzane w danym sklepie.

W jaki sposób opracowaliśmy szybkie wdrażanie takich zmian?

Proces wygląda następująco:

Tak szczegółowo zorganizowane planogramy, prócz zapewnienia spójnego wizerunku i porządku w każdym sklepie, pozwalają na planowanie zamówień oraz kontrolę sprzedaży w każdym punkcie. 

Dzięki raportom generowanym w Jirze, dział odpowiedzialny za zamówienia wie, ile, jakiego i w jakim czasie towaru powinien dostarczyć do danego punktu, co pozwala również na organizowanie lepszych zniżek na wybraną kategorię produktu.

Jedno narzędzie pozwala:

W ramach współpracy z klientem przygotowaliśmy jeszcze jedną ważną funkcję kontrolną. Jest nią możliwość wysyłania zapytań kontrolnych do poszczególnych sklepów. Np centrala chce danego dnia sprawdzić rozkład soków na półkach wszystkich punktów. W takiej sytuacji, pracownik wybiera w Jirze kategorię“soki” i widzi listę wszystkich sklepów posiadających taką sekcję. Wysyła do wszystkich punktów informację “prowadzimy właśnie weryfikację Twojego planogramu z sokami, prosimy o załączenie zdjęć tych półek”. 

Ta funkcja zdecydowanie poprawiła efektywność pracy, ponieważ wyeliminowała poprzedni czasochłonny i kosztowny proces kontroli polegający na jeżdżeniu pracowników od punktu do punktu w celu sprawdzenia kilku tysięcy sklepów. Jest to tylko jeden z przykładów na to, jak dzięki elastycznemu oprogramowaniu JIRA i naszemu unikalnemu podejściu do braku rzeczy niemożliwych, optymalizujemy procesy pracy u naszych klientów.

System planogramów sprawdził się w firmie na tyle dobrze, że po wstępnym wprowadzeniu go w punktach franczyzowych, do sieci dołączyły wszystkie sklepy na terenie Polski.

Powszechnie Jirę uważa się za narzędzie dobre dla działów IT, powyższa historia potwierdza, że program ma szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach życia, wielu firmach i procesach. 

Nasza otwartość na realizację nowych, niestandardowych zadań pozwoliła na szybkie wdrożenie procesu, który jest kluczowy w biznesie klienta.

Czy w Twojej firmie jest jakiś nieoczywisty obszar, który warto zautomatyzować, a nawet nie myślałeś że się da? 

Daj znać! Znajdziemy rozwiązanie. 

Odkryj mnogość funkcji
Jira Service Management

Zwiększ efektywność swojego działu IT!

Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możesz poprawić efektywność pracy Twojego działu IT.