W stronę AISM – czyli jak w ITSM wykorzystać sztuczną inteligencję?

Udostępnij post

Aplikacje z obszaru sztucznej inteligencji są wykorzystywane przez organizacje do zwiększania efektywności zarządzania usługami oraz wsparcia klientów. Dostawcy rozwiązań ITSM podążając za tym trendem coraz częściej oferują AI jako kolejną funkcję, zintegrowaną ze swoimi produktami, czego przykładem jest Atlassian Intelligence.

Sztuczna inteligencja przebojem wkroczyła na rynek i dynamicznie się rozwija. Według Deloitte, aż  94% liderów biznesu uważa, że jest to technologia, która ma kluczowe znaczenie dla sukcesów firm w ciągu najbliższych pięciu lat.

Rozwiązania AI używane są do wsparcia różnych działań. Okazały się doskonałym narzędziem do usprawnienia procesów ITSM: od wykrywania i rejestrowania problemów, po ich rozwiązywanie, a także proaktywne wykrywanie przyczyn ich powstania. Narzędzia ITSM wspierane przez sztuczną inteligencję określane są często terminem AISM (Artificial Intelligence Service Managementt).

AI i techniki automatyzacji mogą być używane w ITSM w różnych celach. Najczęstsze zastosowania dotyczą niżej wymienionych przypadków:

  • wirtualni agenci;
  • inteligentne przypisywanie zgłoszeń;
  • automatyzacja service desk;
  • proaktywne rozwiązywanie problemów;
  • wykrywanie anomalii;
  • zarządzanie wiedzą wspierane przez sztuczną inteligencję;
  • zarządzanie zmianą wsparte przez AI;
  • inteligentne zarządzanie cyklem życia aktywów;
  • analityka predykcyjna do wykrywania naruszeń umów SLA;
  • inteligentne wyszukiwanie.

Spis treści

Jak aplikacje AI zmieniają ITSM?

W jaki sposób rozwiązania AI wspierają ITSM? Service Desk Institute (SDI) – globalna organizacja zrzeszająca specjalistów ITSM i dostarczająca m.in. certyfikowanych szkoleń, podaje 5 przykładów aplikacji, które znacząco ułatwiają obsługę klienta oraz inne zadania zespołów service dek.

Atlassian Intelligence – platforma AI, która dużo może

Jak widać, choćby z powyższych przykładów, sztuczna inteligencja może znacznie poprawić świadczenie usług, dlatego firmy korzystające z tradycyjnych aplikacji ITSM powinny wzbogacać swoje rozwiązania o tego rodzaju aplikacje.

Coraz częściej ułatwiają to sami producenci oprogramowania, oferując rozwiązania zintegrowane z AI. Za przykład może posłużyć Atlassian, jeden z największych globalnych dostawców ITSM, który oferuje Atlassian Intelligence. Są to wbudowane w chmurową platformę Atlassian funkcje sztucznej inteligencji, które za moment staną się natywnym rozwiązaniem AI dla Jira Software, Jira Service Management i Confluence. Atlassian Intelligence wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, opartą na modelach językowych (LLM), własnym języku zbliżonym do SQL (Jira Query Language – JQL) oraz GPT-4 OpenAI. Rozwiązanie pracuje jako wirtualny członek zespołu, jest łatwe w konfiguracji, nie wymaga kodowania ani wydatków na kosztownych konsultantów. Zastosowanie takiego chatbota może skrócić czas rozwiązywania problemów pierwszego poziomu nawet o 70%.

Atlassian Intelligence sprawdzi się w różnych obszarach zastosowań, a jego możliwości są naprawdę duże. To m. in:

Skontaktuj się

Uzyskaj wsparcie w zakresie możliwości, jakie daje Atlassian Intelligence

Zwiększ efektywność swojego działu IT!

Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możesz poprawić efektywność pracy Twojego działu IT.