Wpływ na kształt dzisiejszego IT ma szybko rozwijająca się technologia. Duże znaczenie dla cyfrowego rozwoju miały też dwa ostatnie lata, ponieważ pandemia uświadomiła firmom zarówno braki infrastrukturalne jak i możliwości biznesowe wynikające z digitalizacji.
Spis treści
Nowoczesne środowiska IT w niczym nie przypominają tych sprzed dekady, a nawet sprzed kilku lat. Rozwój technologii i różne opcje dostarczania infrastruktury i oprogramowania powodują ich duże skomplikowanie. Rośnie też nacisk na efektywność, który jest motorem przyspieszonych zmian. Zarówno pracownicy, jak i konsumenci oczekują wyższych przepustowości, lepszych rozwiązań, doskonalszych usług.
Nawet kryzys związany z pandemia nie powstrzymał inwestycji w IT. Z badania „State of the CIO Survey” przeprowadzonego przez IDG w 2020 roku wynika, że budżety IT nie maleją – 40% szefów IT twierdzi, że ich wysokość utrzyma się na stałym poziomie, a 25% , że nawet wzrośnie. Inwestycje idą w kierunku większej wydajności operacyjnej oraz cyfrowej transformacji.
Jak podaje „The Modern IT Infrastructure Report” przygotowany przez CDW Corporation, aż 40% decyzji zakupowych skupia się obecnie na rozwiązaniach transformacyjnych umożliwiających innowacje. Taki trend utrzyma się co najmniej przez kilka najbliższych lat.
Z czego składa się Nowoczesne IT?
Nowoczesne IT składa się obecnie z bardzo wielu elementów, które długo można wymieniać, ale, te poniższe chyba najmocniej pokazują kierunek zmian.
Jest to:
- chmura hybrydowa;
- multicloud i native cloud;
- automatyzacja;
- sztuczna inteligencja;
- rosnąca rola DevOps oraz metodyk Agile;
- platformy low-code/no-code;
- Edge Computing;
- infrastruktura konwergentna;
- mikroserwisy;
- nowoczesne ITSM.

Marsz w stronę chmury
Połowa wszystkich organizacji na świecie ma środowiska hybrydowe w których rozwiązania on-premise koegzystują z rozwiązaniami w chmurze publicznej i prywatnej. W 2020 roku rynek chmur hybrydowych był wart, według Statista, mld USD dolarów amerykańskich i oczekuje się, że w 2026 roku osiągnie wartość 145 mld USD. Są jednak pewne mankamenty.
Prawie 40% firm posiadających środowiska hybrydowe uznaje je za bardzo złożone, a 27% niepokoi się brakiem pełnej widoczności stanu infrastruktury.
Raport CDW Corporation
Choć hybryda pozostanie zapewne najpopularniejszym modelem, to analitycy uważają, że coraz więcej organizacji będzie szło w kierunku native cloud czyli zacznie budować swoją infrastrukturę IT wyłącznie na rozwiązaniach chmurowych. Zwłaszcza nowopowstające firmy, nie obciążone starszymi rozwiązaniami i długiem technologicznym mają łatwiejszą drogę do chmury. Już dziś 80% organizacji prowadzi strategię cloud first – rozwoju w kierunku infrastruktury opartej na rozwiązaniach cloud computing, co widać po rosnących wydatkach na ten cel, które w 2020 roku przekroczyły 270 mld USD.
Ważne jest też, aby rozważyć dywersyfikację i nie uzależniać się od jednego dostawcy przechodząc na model multicloud, co jest bezpieczniejszym rozwiązaniem.
Automatyzacja i sztuczna inteligencja
Rozwiązania informatyczne zaczynają przejmować coraz więcej ludzkich zadań. Przede wszystkim nieefektywne lub wymagające zbyt dużo powtarzalnej pracy manualnej procesy są automatyzowane. Można powiedzieć, że automatyzacja staje się jednym z kluczowych trendów IT. Jak twierdzą analitycy Gartnera do 2025 roku ponad 90% przedsiębiorstw na świecie będzie miało swojego „architekta automatyzacji”, w porównaniu do 20% obecnie. Według badania Salesforce „IT Leaders Fueling Productivity With Process Automation” 73% liderów IT twierdzi, że dzięki automatyzacji, pracownicy oszczędzają od 10% do 50% czasu, który poświęcali na wykonywanie zadań manualnych, a ponad połowa uznaje, że minimalizuje ona błędy ludzkie oraz przyspiesza wykonywania powtarzalnych prac (42%).
Automatyzacja przejmuje od człowieka część pracy, ale tak naprawdę, wielkie zmiany idą od strony sztucznej inteligencji. Jesteśmy dziś świadkami jej burzliwego rozwoju.
Według Statista w 2022 roku firmy będą realizować średnio 35 projektów z zakresu AI.
W sprzedaży detalicznej do 2027 roku 80% firm zaadoptuje inteligentną automatyzację napędzaną przez AI.
Według raportu MITSloan opracowanego we współpracy z Bostom Consulting Group aż 85% firm uważa, że sztuczna inteligencja pozwoli im uzyskać lub utrzymać przewagę konkurencyjną.

Narzędzia do tworzenia i dostarczania aplikacji
Biznes jest coraz bardziej zależny od rozwiązań cyfrowych i natychmiastowego ich dostarczania, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Stąd stale rosnąca rola DevOps oraz metodyk Agile do szybkiego tworzenia oprogramowania i nowych usług.
Zespoły, które praktykują DevOps, aż 200 razy częściej wdrażają nowe oprogramowanie, posiadają trzy razy mniejszy wskaźnik awaryjności i 24 razy prędzej uzyskują zwrot z inwestycji.
Raport firmy Poppet
W budowie aplikacji pomagają także coraz popularniejsze platformy low-code/no-code które pozwalają na tworzenie rozwiązań przy użyciu minimalnego kodu. Jak podaje OutSystems już 41% firm korzysta z platform low-code lub no-code, co stanowi wzrost z 34% od roku 2018. Platformy takie pozwalają zmniejszyć rozdźwięk pomiędzy zapotrzebowaniem na programistów, a ich dostępnością na rynku. Jeszcze niedawno w Polsce mówiło się o 50-tysięcznej luce na rynku pracy programistów, teraz wiadomo, zgodnie z danymi ManpowerGroup, że może być ona nawet dwa razy większa.
Rosnąca ilość danych z urządzeń IoT i Edge Computing
Obserwujemy dziś wykładniczy wzrost ilości danych, które są tworzone, przechwytywane, kopiowane i konsumowane. Jak podaje portal Statista w 2020 r. ilość danych na całym świecie wynosiła 59 zetabajtów (ZB), a do 2024 r. liczba ta zwiększy się do149 ZB.
Urządzenia podłączone do Internetu rzeczy (IoT) w dużym stopniu przyczyniają się do eksplozji danych, nic dziwnego, w 2030 roku będzie ich na świecie 24,1 mld , co stanowi ponad trzykrotny wzrost w porównaniu z 2019 r. Edge Computing pomaga w selekcji i analizie tak wielkich wolumenów danych z Iot i IIoT (Industrial Internet odThings). Jest to rozproszona architektura informatyczna, która umożliwia uruchamianie procesów bliżej wykorzystywanych urządzeń, dostarczając pamięć masową i moc obliczeniową do lokalnych punktów sieci, dzięki czemu uzyskuje się mniejsze opóźnienia, niższe koszty i większą wydajność.
Do 2024 roku światowy rynek Edge Computing osiągnie wartość 250,6 mld USD.
Wydajność sieci
Aby móc spełnić oczekiwania użytkowników i działów biznesowych, potrzebne są szybkie i wydajne sieci gwarantujące zachowanie ciągłości dostępu do oferowanych usług czy aplikacji. Tym wyzwaniom może sprostać elastyczna, wydajna infrastruktura hiperkonwergentna, ponieważ tradycyjna sieciowa architektura trójwarstwowa jest kosztowna w budowie, niełatwa w obsłudze i trudna do skalowania. Jak podaje IDC wartość rynku HCI wyniosła w 2020 r. 11 mld USD, co oznacza 40% skok w stosunku do poprzedniego roku. HCI może budzić obawy, gdyż wiąże się z zamknięciem na jednego dostawcę, ale ponieważ infrastruktura jest wymieniana co 3 do 5 lat, vendor lock nie wydaje się taki groźny
W 2020 roku 69% firm posiadających środowiska chmury hybrydowej zadeklarowało, że wdrożyło lub jest w trakcie wdrażania infrastruktury HCI.
Mikroserwisy
Zachowanie konkurencyjności wymaga nie tylko szybkiego tworzenia aplikacji i usług, ale także szybkiego wprowadzania zmian i poprawek, czemu nie sprzyja silosowość tradycyjnych rozwiązań. Monolityczne aplikacje są więc zastępowane nowymi architekturami oprogramowania – mikroserwisami.
Umożliwiają one pracę nad elementami aplikacji bez ingerencji w jej całą architekturę. Aplikacje utworzone w architekturze mikrousług komunikują się ze sobą za pomocą interfejsów API.
Z raportu O’Reilly „Microservices Adoption in 2020” wynika, że 61% organizacji używa mikroserwisów od roku lub dłużej, a 28% od co najmniej trzech lat. Większość (74%) respondentów stwierdziła, że ich zespoły odpowiedzialne za zarządzanie cyklem życia oprogramowania (budowanie, testowanie, wdrażanie i utrzymanie) 0 18% częściej odnoszą sukcesy rozwijając mikroserwisy, niż zespoły, które nie korzystają z tej architektury oprogramowania .

Zarządzanie usługami IT, czyli nowoczesne ITSM
W świetle zmian, jakie w ciągu ostatnich lat nastąpiły w środowiskach IT posiadanie narzędzi do zarządzania usługami IT staje się coraz potrzebniejsze.
Prawie 60% respondentów badania przeprowadzonego przez Forbes Insights uważa, że rozwiązania ITSM są ważne dla ich inicjatyw związanych z transformacją cyfrową.
Zatem w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym inwestycja w narzędzia do zarządzania usługami IT nie jest już opcją, ale po prostu koniecznością. Aby działać szybko i skutecznie zespoły IT potrzebują 100% widoczności wszystkich zasobów, a funkcja zarządzania zasobami w ITSM pozwala na przejrzystą informację o całym środowisku IT – co jest niezwykle ważne w infrastrukturach hybrydowych. ITSM wspomaga zarządzanie incydentami, co sprzyja zachowaniu ciągłości działania IT i pozwala stworzyć efektywne service desk, gwarantujące szybkie rozwiązywanie problemów użytkowników z zastosowaniem samoobsługi i baz wiedzy.
Warto zauważyć, że ilość zgłoszeń wzrosła o około 35% w ciągu ostatniego, pandemicznego roku, co jest bezprecedensowe. Historycznie, roczny wolumen zgłoszeń rósł o 3% do 5%. Bez efektywnego zespołu wsparcia trudno byłoby poradzić sobie z tym problemem.