Atlassian – podsumowanie roku 2023

Udostępnij post

Rok 2023 minął w Atlassian pod znakiem chmury, generującej już jedną trzecią przychodów, sztucznej inteligencji, która zwiększa funkcjonalność rozwiązań oraz dalszego rozwoju ITSM w kierunku zarządzania usługami biznesowymi.

Produkty Atlassian są odpowiedzią na wszystkie wyzwania związane z pracą zespołową i zdalną. Pozwalają na śledzenie zadań, dzielenie się wiedzą, uzyskiwanie pomocy, tworzenie wydajnych zespołów. Mogą z nich korzystać zarówno małe przedsiębiorstwa, wdrażające rozwiązania dla niewielkich grup użytkowników, jak i firmy z listy Fortune 500.

Rok 2023 jest kolejnym rokiem sukcesów firmy Atlassian. Jej dochód przekroczył 3,5 mld USD, a liczba klientów wynosi 260 tys. Stały rozwój to zasługa właściwej strategii zbudowanej wokół trzech filarów: chmury, ukierunkowania na klienta korporacyjnego oraz ciągłego zwiększania możliwości ITSM.

Spis treści

Trwa szybka podróż w chmury

Strategia rozwoju platformy cloudowej jest dobrym kierunkiem, ponieważ przyniosła znaczące efekty. Przy 3 mld USD przychodów, aż 2 mld USD uzyskano z chmury. W obecnym roku przeniosły się do niej miliony użytkowników, był to wzrost o 30% w stosunku do 2022 r. 

Oferty wyłącznie chmurowe, które Atlassian wprowadził w IV kw. 2023 są odpowiedzią na potrzeby wielu organizacji, a szczególnie atrakcyjne okazały się dla dużych korporacji. Klienci z Data Center odpowiadają za ok. 50% migracji do chmury. Z tego powodu Atlassian oferuje więcej instancji powyżej 50 tys. użytkowników, a także spełnia wymogi w zakresie zarządzania danymi i rezydencji danych.

Ponad 250 tys. klientów Atlassian korzysta obecnie z co najmniej jednego z produktów w chmurze.

Bywa także, że jest ich znacznie więcej, jak ma to miejsce w Roblox. Ta popularna platforma do gier online, używa aż 12 chmurowych usług Atlassian. Są wśród nich wirtualni agenci oraz rozwiązanie Beacon służące do wykrywania zagrożeń.

IV kwartał 223 to także czas ulepszeń wielu produktów chmurowych. Oto przykłady:

Chmura jest dla Atlassian absolutnym priorytetem. Spodziewany jest wzrostu przychodów z chmury od około 25% do 30% rok do roku, z czego migracje będą stanowić około 10 punktów procentowych.

Na Atlassian Cloud Platform utrzymywane są wszystkie zintegrowane rozwiązania łączące, IT i zespoły biznesowe i deweloperów oprogramowania. Ci ostatni przy użyciu Forge, chmurowej platformy dla deweloperów mogą tworzyć nowe aplikacje lub korzystając z Atlassian Connect rozwijać już istniejące produkty.

Sztuczna inteligencja dołącza do rodziny Atlassian

Jedną z interesujących nowości w 2023 roku było wprowadzenie do produktów Atlassian sztucznej inteligencji. AI w połączeniu z danymi przechowywanymi w takich produktach jak Confluence przynosi organizacjom dużą wartość dodaną. Można wzbogacić ogólne odpowiedzi AI o indywidualne, spersonalizowane informacje kontekstowe dla każdego klienta. Dzięki temu firma otrzymuje wyjątkowo przydatne analizy, dostosowane do własnej, unikalnej bazy wiedzy i własnych struktur organizacyjnych. Generatywna sztuczna inteligencji w postaci Atlassian Intelligence. W dłuższej perspektywie AI sprawi, że tworzenie oprogramowania będzie łatwiejsze, co ostatecznie doprowadzi do powstania większej liczby zespołów deweloperskich, a co za tym idzie, szybszego rozwoju oprogramowania i usług serwisowych.

Usługi i rozwój oprogramowania w centrum zainteresowania Atlassian

W 2022 i 2023 roku szczególne uznanie na globalnym rynku zyskały produkty Atlassian z obszaru ITSM oraz DevOps. Zarówno Jira Service Management, jak i Atlassian OpenDevOPs znalazły się wśród liderów rozwiązań w swojej klasie w prestiżowych rankingach Gartnera, odpowiednio w Gartner Magic Quadrant for IT Service Management Platforms (2022) oraz w Gartner Magic Quadrant dla platform DevOps (2023).

W tym roku Atlassian umocnił jeszcze swoją pozycję na rynku ITSM, koncentrując się na zbliżeniu do siebie zespołów programistycznych i IT oraz na dostarczaniu wsparcia zespołom nietechnicznym. Atlassian jest jedynym dostawcą, który łączy zespoły techniczne i biznesowe na tej samej platformie. Obecnie z Jira Service Management korzysta ponad 45 000 klientów, a sprzedaż rozwiązania w modelu chmury zwiększyła się o 80% rok do roku.

W 2023 roku system doczekał się także kilku istotnych aktualizacji, takich jak m. in.:

Jira Software wciąż pozostaje dla zespołów programistycznych rozwiązaniem nazywanym GOAT (Greatest Of All Time), jako jedno z najlepszych narzędzi dla deweloperów oprogramowania. Dobre doświadczenia programistów są dla Alasssian nieustannie priorytetem, co prowadzi do stałego ich doskonalenia. Dla Jira Software została stworzona funkcja Security wprowadzająca DevSecOps do wszystkich aspektów tworzenia oprogramowania i zmieniająca alerty od dostawców zabezpieczeń (takich jak np. Snyk, Mend, Lacework, Stackhawk, JFrog) w zgłoszenia. Ułatwia to śledzenie prac naprawczych.

Atlassian w tym roku, dorzucił do portfolio narzędzi deweloperskich rozwiązanie Compass. Jest to platforma dla deweloperów, która łączy współpracujące nad oprogramowaniem zespoły w jednym miejscu i pomaga katalogować i zarządzać wszystkimi elementami związanymi z rozproszonymi architekturami oprogramowania. Z kolei Jira Product Discovery pozwala menedżerom produktu rejestrować pomysły i ustalać priorytety. Warto zaznaczyć, że struktura Open DevOps firmy Atlassian umożliwia integrację między produktami Jira i szeregiem najlepszych w swojej klasie narzędzi innych firm.

Przyszłość pracy jest zdalna, czyli Team Anywhere

Już trzy lata temu Atlassian ogłosił, że jest firmą zdalną, uznając, że zespoły rozproszone, zdalne lub hybrydowe – to przyszłość pracy. Atlassian jest jedną z niewielu korporacji, która postawiła na pracę rozproszoną.

Dzięki strategii Team Anywhere Atlassian jest w stanie odnaleźć i zatrudnić odpowiednie talenty, niezależnie od tego, z jakiego obszaru geograficznego pochodzą. Zdalny team liczy w tej chwili ponad 10 tys. pełnoetatowych pracowników z 13 krajów świata. Aż 91% z nich twierdzi, że Team Anywhere jest ważnym powodem pozostania w firmie, a 92% uważa, że pozwala im to wykonywać kreatywną i rozwojową pracę. Atlassian, korzystając także w własnych doświadczeń, potrafi dokładnie określić potrzeby zdalnych zespołów, co przekłada się na tworzenie pionierskich rozwiązań związanych z pracą online w różnych lokalizacjach geograficznych i strefach czasowych.

Atlassian w 2023 roku

Rozwiązania firmy Atlassian

  • Jira Software i Jira Management – do zarządzania projektami.
  • Confluence – do współpracy między zespołami, kreowania kontentu i dzielenia się nim.
  • Jira Service Management – dla usług wsparcia.
  • Trello – narzędzie do współpracy między zespołami.
  • Jira Align – do zwinnego planowania i zarządzania strumieniem wartości.
  • Jira Product Discovery – do priorytetyzacji zadań i tworzenia ROAD-mapy.

Dodatkowe produkty to: Atlas, Bamboo, Opsgenie, Crucible, Fisheye, Sourcetree, Atatuspage.

Każdy produkt może być rozszerzony i wzbogacony dzięki aplikacjom stron trzecich dostępnym w Atlassian Marketplace.

Artykuł powstał na podstawie informacji podanych przez Atlassian w: Atlassian Shareholder Letter FY IV 23  |  Atlassian Annual Report 2023

Nadaj nowy wymiar działaniom ITSM
w Twojej Firmie

Dowiedz się, jak poprzez realizowane przez nas projekty
możemy w pełni wesprzeć Twoje działania

Zwiększ efektywność swojego działu IT!

Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możesz poprawić efektywność pracy Twojego działu IT.