Jira Service Desk – brakujące ogniwo DevOps

Udostępnij post

5/5 - (1 vote)

Od momentu pojawienia się w środowisku IT pierwszych wzmianek o DevOps minęło już prawie 10 lat. Obecnie nikt nie ma wątpliwości, że tylko zwinna współpraca zespołów projektujących i utrzymujących umożliwia sprawne tworzenie i rozpowszechnianie innowacyjnych produktów. Atlassian to jeden z czołowych producentów oprogramowania, który propaguje myślenie DevOps-owe. Jego produkty są przeznaczone do zarządzania projektami i procesami w firmach IT, które chcą działać zgodnie z metodyką Agile. Jeśli kierujesz się podejściem DevOps, znasz Jira Core lub Jira Software i doceniasz ich zalety, to do pełni szczęścia brakuje Ci jeszcze tylko Jira Service Desk.

Jira Software i Jira Service Desk – korzyści dla DevOps

Tworzenie wciąż nowych wersji aplikacji, które mają nadążyć za szybko zmieniającymi się potrzebami biznesu, wymaga bardzo sprawnej komunikacji między działami rozwoju i wdrożeń a działem utrzymania. Produkty Attlasian pomagają tę komunikację maksymalnie uprościć.

Do najpopularniejszych produktów Atlassian należą Jira Core i Jira Software, które służą zespołom wytwórczym i projektowym. Narzędzia umożliwiają planowanie, śledzenie procesu tworzenia i wdrażanie oprogramowania wysokiej jakości. Uzupełnione o narzędzia do zarządzania wiedzą (Confluence) i kodem (Bitbucket) są podstawą zarządzania zespołem wytwórczym.

Jira Service Desk jest przeznaczona dla pracowników wsparcia IT. Łączy funkcjonalności znane z obszaru zarządzania projektami  z funkcjonalnościami charakterystycznymi dla helpdesku. Dzięki temu, przy odpowiedniej konfiguracji, możemy przekazywać bardzo sprawnie zgłoszenia między zespołami „OPSów” i zespołami ”DEV-ów”.

Jakie korzyści z punktu widzenia filozofii DevOps ma integracja Jira Software z Jira Service Desk?

1. Szybka komunikacja

Dzięki połączeniu rozwiązań Jira Service Desk i Jira Software wszystkie zespoły mogą współpracować w ramach jednej platformy. Pozwala to szybciej reagować na zdarzenia i wprowadzać zmiany w kolejnych wersjach produktu. Wspólne środowisko pracy niejako „wymusza” wspólną perspektywę patrzenia na funkcjonowanie produktu, co wzmacnia komunikację między programistami i utrzymaniem IT.

2. Automatyzacja pracy

Jedną z podstawowych zasad DevOpsowych jest maksymalna automatyzacja prostych, powtarzalnych, ale niezbędnych w procesie tworzenia produktu czynności.

Zaawansowane reguły automatyzacji Jira Service Desk pozwalają skonfigurować szablony zgłoszeń, aby wyeliminować powtarzalne czynności związane z ich obsługą. Można też na bieżąco kontrolować proces rozwiązywania problemów i tworzyć wzorce tych procesów (workflow).

Dzięki temu praca nad doskonaleniem usługi trwa krócej i pozwala na obniżenie kosztów.

3. Reagowanie na opinie użytkowników

DevOps zakłada, że centrum działań IT to nie tylko tworzone oprogramowanie, ale zadowolenie jego użytkownika. Dlatego trzeba szybko reagować na opinie klientów i włączać je w modyfikację produktu. To gwarantuje zwiększoną stabilność aplikacji: mniejszą szansę na awarię produktu po jego zainstalowaniu, a także szybszy czas odtworzenia po nieoczekiwanych zdarzeniach.

Jira Service Desk jest narzędziem, które oferuje szereg rozwiązań usprawniających obsługę klienta: przejrzysty pulpit do zarządzania zgłoszeniami czy kolejkowanie zgłoszeń.

Dzięki Jira Service Desk możesz także zarządzać wszystkimi zapytaniami klienta w ramach ciągłej informacji zwrotnej (continuous feedback) w zespole programistycznym.

4. Elastyczność

Jira Software i Jira Service Desk, współpracując ze sobą, tworzą niezwykle elastyczne środowisko pracy. Rozwiązania Jira pozwalają na pracę IT w zespołach rozproszonych bez względu na wielkość projektu, który łatwo daje się skalować.

Scalenie rozwiązań programistycznych i helpdeskowych zwiększa zaangażowanie wszystkich zespołów działających przy tworzeniu, wdrażaniu i utrzymaniu oprogramowania.

W wielu wypadkach wdrożenie Jira Service Desk w dziale IT  prowadzi do zastosowania podobnych rozwiązań w innych działach organizacji, które widzą konkretne korzyści wynikające z pracy według założeń DevOps.

Korzystasz już z produktów Atlassian?  Wiesz, że pozwalają one tworzyć nowoczesne IT i organizować pracę według założeń DevOps. Jeśli do tej pory Jira kojarzyła Ci się tylko z zarządzaniem projektem, możesz udoskonalić pracę IT, rozszerzając narzędzia Jira o Jira Service Desk.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak łatwo można rozszerzyć Jira Softwere o Jira Service Desk i jak wzmocni to Twój DevOps, zapraszam do kontaktu.

Oceń ten Artykuł

5/5 - (1 vote)
Zwiększ efektywność swojego działu IT!

Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możesz poprawić efektywność pracy Twojego działu IT.